Hét tervezőgrafikust díjazott idén a zsűri.

A 18. Arany Rajzszög kiállításon a magyar alkalmazott grafika alkotóinak elmúlt éves alkotásaiból összeállított több mint 280 kiállított művel találkozhatnak az érdeklődők október 30-ig a MOME Groundban. De ugyanitt, ugyanebben az időben a Moholy-Nagy 125 plakátkiállítás is látható a Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társasága (MATT) szervezésében, valamint a Vylyan Pincészet 16. Bogyólé borcímke verseny pályázati anyagait felvonultató tárlat is. 2020-ben az Arany Rajzszög életmű díjat Horkay István érdemelte ki. Az utóbbi évek tervezőgrafikai teljesítményéért díjazták Csuth Pétert, Szalma Edit a kulturális díjat vehette át. A Graphasel Design Studio szuverén tervezőgrafikai díjban részesült. A zsűri a Compact Studiónak (Borbély Áronnak és Faragó Gergőnek) az év pályakezdő tervezőgrafikusa díjat, az év tervezőgrafikai stúdiója címet pedig a Classmate Studiónak ítélte oda. Idén először „Az év diplomamunkája” díjat is odaítélték, melyet Kondor Zóra, a KREA művészeti iskola hallgatója (konzulens: Szegi Amondó) kapta meg.

Az Arany Rajzszög idei díjazottjai

Az alkalmazott grafikus szakmában tradicionálisan mércének tekintett Arany Rajzszög díjakat 2002 óta adják át, ami napjainkban a befogadó közönség által is egyre elismertebb és évről évre nagyobb érdeklődésre számot tartó megmérettetés. 

2020 évi Arany Rajzszög díjazottak:

Horkay István – életműdíj

A zsűri az idén Horkay Istvánnak adományozta az életműdíjat sok évtizedes színvonalas, sikeres pályafutásáért. A képzőművész, grafikus, filmrendező 1945-ben született. A Budapesti Képzőművészeti Gimnázium elvégzése után a Krakkói Képzőművészeti Főiskolán, a Dán Királyi Képzőművészeti Akadémián, majd Mesterképzőben a Magyar Képzőművészeti Főiskolán folytatta tanulmányait. Kiállításai nagy érdeklődést vonzanak világszerte. Alkotói területe a képzőművészet, a plakáttervezés, a film és animáció, de ezek mellett tanítással is foglalkozik. 2014-ben elnyerte az Országos Tervezőgrafikai Biennálé nagydíját és a római MashRome Film Fest nagydíját, utóbbit Gravity of Light című filmjével. 2017-ben Prima Primissima díjat kapott, valamint tagjai közé választotta az AGI (Alliance Graphique Internationale).

Csuth Péter – az utóbbi évek tervezőgrafikai teljesítményéért díj

Csuth Péter (Robinson Cursor) art director és grafikus. A Magyar Képzőművészeti Egyetemen végzett 2015-ben. Munkáiban a kézi rajz, s a grafikai programok adta lehetőségek vegyülnek. A tipográfia szeretete jellemzi, a formákat/betűket illusztrációs elemekként használja. Kísérletezik új technikákkal, stílusokkal, szem előtt tartja a folyamatos fejlődést és megújulást. Portré illusztrációval is foglalkozik, ahol absztrakt formákból, közel élethű képmást hoz létre.

Szalma Edit – kulturális díj

Sok-sok könyvből, verseskötetből ismerhetjük jellegzetes, színes képi világát, gömbölyded, sok humorral átszőtt képeit. A mostanában megjelent Hapci király, a Holle anyó és a Kígyóuborka illusztrált könyveiért vehette át az Arany Rajzszög kulturális díjat. Szalma Edit a Magyar Iparművészeti Főiskola Mesterképző Intézetében végzett 1993-ban. Tagja a Magyar Grafikusművészek Szövetségének. 2011-ben az Év Illusztrátora címet kapta (Év Gyermekkönyve Díj) a Trapp című mesekönyv illusztrálásáért. Számos könyvet illusztrált többek között a Móra, a Csimota, a Colibri, a Magvető kiadó és a Manó Könyvek felkérésére.

Graphasel Design Studio – szuverén tervezőgrafikai díj

A legjobb szuverén tervezőgrafikai produkcióért díjat elnyerő Graphasel Design Studio a Puskás Aréna Budapest arculatát és közönségforgalmi információs rendszerét tervezte. Az aréna belső grafikai világa egyszerre szemet gyönyörködtető és felhasználóbarát, a nagymúltú Népstadion és jövő korszerű stadionjának izgalmas találkozása, időtálló és sajátosan magyar. A kiváló tervezőgrafikus csapat, név szerint Ördögh László, Drozsnyik Dávid, Beke Mátyás, Szőke Péter, Dobos Csaba, Láng Kristóf világszínvonalú megoldása az egyik legrangosabb nemzetközi kommunikációs design elismerést, a Red Dot-díjat is megkapta. A Graphasel egyébként már többszörös Red Dot-díjas, de most az első magyar stúdióként a Wayfinding kategóriában sikerült nyernie, ahol magyar alkotó eddig még nem kapott elsimerést.

Compact Studio – az év pályakezdő tervezőgrafikusa díj

A zsűri Compact Studionak, vagyis az azt alkotó Borbély Áronnak és Faragó Gergőnek ítélte az év fiatal pályakezdő tervezőgrafikusa díjat. Mindketten a MOME tervezőgrafika szakán végeztek 2018-ban. Már az egyetem alatt is dolgoztak közösen pályázatokon, egyetemi projekteken. Együttműködésükkel olyan koncepciózus megoldásokat kínálnak, amelyben az összetett, professzionális tervezés keveredik az alternatív megoldásokkal. A grafikai tervezési területük vegyes és sokszínű. Márkaépítés, motion design, offline vagy online munkák, csomagolás-tervezések. A tavalyi GerillAR non-profit művészeti projektjukben az augmentált valóság (AR) segítségével újraértelmeződött a plakát fogalma, rejtett, mozgó, animált tartalmaival. Ez a virtuális plakátkiállítás a Design Hét alatt több budapesti helyszínen valósult meg.

Classmate Studio – az év tervezőgrafikai stúdiója díj

Mint a stúdió neve is elárulja, tagjai, Ács Attila, Fölföldi Fruzsina, Kiss József Gergely, Köves Lili és Misztarka Eszter csoporttársak voltak a Magyar Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafika szakán. 2016-ban végeztek, és első nagy közös projektjük, a Metropolitan Egyetem arculati pályázata volt, ahol tervük bekerült a legjobb három munka közé. Erősségeik az arculat- és brand-építés, a csomagolástervezés, a webdesign és animáció, valamint az illusztráció. Erős, bátor színhasználat, karakteres logotípia, geometrikus alapformák és illusztratív elemek használata ellenére mégis megfigyelhető a terveiken átívelő vizuális egység. Tavaly októberben, a torinói Graphic Days meghívott előadói voltak és workshopot is tartottak.

Kondor Zóra – Az év diplomamunkája díj

Idén először ítélte oda a zsűri az év diplomamunkája díjat, amelyet Kondor Zóra, a KREA Design Iskola hallgatója kapta. Zóra a GODENY névre keresztelt, remekül használható, szép és karakteres betűcsaládot tervezett. Olvasható, stílusos és sokoldalú. Belegondolni is szédítő, mennyi munka és hány szempont mérlegelése volt szükséges egy saját betűtípus teljes karakterkészletének megtervezéséhez. A GODENY betűtípus Kondor Zóra végzős KREA Brand Designer hallgató titáni munkájának eredménye. Konzulens tanára Szegi Amondó volt. „Szerettem volna egy olyan betűt, ami szabályos és letisztult, jó arányokkal rendelkezik, és erőssége inkább a használhatóságában érzékelhető semmint erőteljes vonalvezetésében. Inkább az egyensúlyra, a szimmetriára törekszik.”




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A Ludwig Múzeum kiállítása megmutatja, hogy a hálózatkutatás hatékony eszköz kulturális jelenségek vizsgálatához is

A Ludwig Múzeum kiállítása megmutatja, hogy a hálózatkutatás hatékony eszköz kulturális jelenségek vizsgálatához is

A MOME és Barabási Albert-László közös projektje október 10-én debütál a Ludwig Múzeumban.

Megújul a MOME kommunikációja

Megújul a MOME kommunikációja

A közép-európai régió vezető kreatívipari és innovációs műhelyévé válna az egyetem.

Ernyőarculat egységesíti Budapest és a fővárosi cégek megjelenését

Ernyőarculat egységesíti Budapest és a fővárosi cégek megjelenését

Az új arculat megtervezőjét több mint 40 pályamű közül választották ki.

Hirdetés