Cseh András, a CAN Architects építésze magával ragadó TED-előadást tartott a térről való gondolkodás megismertetéséről.

Jelenleg is épül a győri CAN Architects által tervezett Mosonmagyaróvári Piarista Iskolaközpont, amelynek tervezése nem is építészeti alapokról indult, árulta el a stúdió tervezője, Cseh András DLA a Dúll Andrea környezetpszichológusról írt cikkünkben. Az iskolaközpont tervezésekor a környezetpszichológus mellett több szakértő is részt vett, így egy példaértékűen előremutató, több tudományág kutatásait figyelembe vevő terv valósulhat meg hamarosan Nyugat-Magyarországon.

Cseh András a TED-előadásában az iskoláról is beszél, részletesen elmondja, hogyan terveztek tereket az óvodából éppen megérkező alsósok, illetve a nagyobb gyerekek számára, egészen a gimnazistákig. A modern kutatások gyakorlatba ültetésére jó példa a forgó osztályterem fejlesztése-kidolgozása, amely azóta turning classroom néven ment át a nemzetközi szakirodalomba. Ennek lényege, hogy

„egy pici geometriai váltással elértük, hogy meg tudjuk mondani a tanárnak, hogy az osztály melyik oldala felé fordulva milyen idegpályákat stimulál majd a tér”.  

Szóba kerül a fenntarthatóság, és annak értelmezési lehetőségei is, miközben ábrák és rajzok segítik az előadás befogadását.

Az iskolaközpont tervezése a videó bő második felét teszi ki, ugyanakkor legalább ennyire érdekes az első, a tér és tanulás összefüggéseit bemutató rész is. Cseh itt szintén igen érzékletesen mutatja meg, mennyire hasznos, gyakorlatias és sokrétű tanulási lehetőséget kínál a térbeli környezet: a gyerekek kiásnak egy (nyugalom, eleve kivágásra szánt!) bokrot, majd dolgoznak vele.

Először megnézik, megmérik a bokrot, és máris elkezdik tanulni a „téri világ alapszavait”, rögzül, mi az öl, a láb. Aztán kiássák a bokrot, és elviszik a tanulási helyre, így

„átélhetővé válik a logisztika: egyre nehezebb lesz a bokrot cipelni, és egyre fontosabb lesz, hogy a legrövidebb úton jussunk oda”. Ezek után már teljesen másképp lehet beszélgetni a gyerekekkel arról, hogy mennyire súlyos kérdés a szállítás akár egy család, akár egy cég életében.

Később az iskolában kivetítik egy falra a fát, az árnyékát pedig körberajzolják. „Máris van homlokzatunk és alaprajzunk, és tanultunk vetületekről”. Kiszámolják, mekkora a bokor térfogata, milyen hosszúak az ágaik, mekkora a levelek felülete, és azok mennyi oxigént termelnek. Összességében térről, tanulásról, iskola és gyerek viszonyáról fontos állításokat tesz a videó, amelyet itt láthatsz teljes egészében:




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A Finta Studio, az Abud, a Garten Studio és a Zaha Hadid Architects közös terve a Pázmány Campus pályázatán

A Finta Studio, az Abud, a Garten Studio és a Zaha Hadid Architects közös terve a Pázmány Campus pályázatán

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusa több szempontból is világok határán létesül. A tervezési területen vált léptéket és beépítési módot a városszövet. Korszakváltás határán áll maga az oktatás is, átértékelődnek a módszerek, kérdés tárgya az oktatás voltaképpeni helyszíne, nem beszélve a COVID helyzet kihívásairól, aminek következtében eddig soha nem látott gyorsasággal jelentek meg és terjedtek el új eszközök és megközelítéseket. A tervet az építészek leírásában közöljük.

 

Napokon belül elkezdődik a Blaha felújítása

Napokon belül elkezdődik a Blaha felújítása

A forgalmat csak a felújítás első szakaszában korlátozzák érdemben.

Hirdetés