A HFDA 6 modulból álló workshop- és előadás-sorozatot, hazai gyárnál teljesített gyakornoki programot és külföldi szakmai utat kínált.

A design START mentorprogram kialakítása során a Magyar Divat & Design Ügynökség (HFDA) kiemelten fontosnak tartotta mind a hazai iparági szereplők, mind a szakma bevonását, ezáltal egy olyan egyénre szabott képzési program kialakítását, mely az induló designerek és a régóta a szakmában működő tervezők számára is hosszútávú fejlődési lehetőséget biztosít. Az ügynökség háromlépcsős programot alakított ki, mely hat modulból álló workshop- és előadás-sorozatot, hazai gyárnál teljesített gyakornoki programot és külföldi szakmai utat kínál a formatervezőknek.

A programban résztvevő designerek – a 4MS design, az UPLUXFű Borbála, a Fülöp Fruzsina Design, a Paper Up!Bárány Anna és a PDSIGN – olyan tehetségek, akik a mentorprogram elvégzése után képesek lesznek hazai és nemzetközi szinten is elismert márkákká válni.
Fotó: Magyar Divat & Design Ügynökség (HFDA)

Egyéni igényekhez igazított elméleti alapok szakemberektől

A mentorprogram első lépéseként, a 2019. március és június között lezajlott workshopok fókuszában olyan témák álltak, melyek elengedhetetlenek az adott márka fejlődéséhez, mint például az üzleti tervezés, a finanszírozás, a kommunikáció alapjai, a marketing és digitális technológia, a márkaépítés és a designkommunikáció, valamint jogi témakörök.

A formatervezők visszajelzései a workshopokkal kapcsolatban egyöntetűen pozitívak – a mentorok és a szaktekintélyek értékes tudásanyagot osztottak meg a designerekkel, ezzel is új perspektívát megnyitva többek között vállalkozás- és termékfejlesztésükkel kapcsolatban, hosszútávú, innovatív és stabil üzleti tervezést megalapozva.

Kiváló hazai gyárakban gyakorlati tudás

A design START gyakornoki programja hiánypótló céllal arra törekszik, hogy a formatervezők betekintést nyerhessenek a teljes szervezési láncba, melynek során részletes képet nyernek a termék életútjáról - az ötlettől a megvalósuláson át az export folyamatokig – teszi hozzá Bata-Jakab Zsófia, az MDDÜ vezetője.

A közös együttműködés előnye a gyártó részéről is tapintható, hiszen a gyártók, ha tehetik, törekednek arra, hogy saját kollekciót vagy terméket alakítsanak ki, ehhez pedig feltétlenül szükség van a designerekkel való személyes kapcsolatra. A gyakornoki program célja a gyártó és formatervező közötti együttműködések megteremtése és ösztönzése. Eddig a 4MS design tervezőpárosa a Kanizsa Trend bútorgyárban, Bárány Anna és Fű Borbála kerámiatervezők a Hollóházi PorcelángyárbanFülöp Fruzsina designer, okleveles formatervező a KAZA Concrete szentendrei gyárában töltött el két értékes hetet. A szakmai gyakorlat során a gyár részéről egy vagy több, elhivatott, kiemelt szakmai kvalitásokkal bíró mentor is támogatja a designereket.

Szakmai utak – Párizs, Franciaország

A mentorprogram meghatározó állomásaként a mentoráltaknak lehetőségük nyílt néhány nemzetközi designökoszisztémát megismerni. Szeptemberben a 4MS design és PDSIGN Párizsban ismerkedhetett meg a pezsgő francia formatervezői élettel a design hét alatt, melynek során különböző területek prominens képviselőivel találkozhattak.

Első nap a Maison et Objet nemzetközi design szakvásárt tekinthették meg, ahol Anne Moreau, a vásár értékesítési vezetőjének segítségével betekintést nyerhettek a vásár felépítésébe, részletesen kitérve a mentoráltak profiljába vágó pavilonokra és azok kiállítóira. A mentoráltak így képet kaphattak a vásáron való részvétellel járó üzleti és brandépítési előnyökkel, valamint az értékesítési vezető kitért a kiválasztási folyamat szigorú és minőségbiztosítási szempontjaira. Amellett, hogy a franciaországi formatervezői és vásárlói specifikumokat is megismerhették a mentoráltak, a nemzetközi, szakmai, B2B vagy üzleti vásár általános ismereteit és hátterét is elsajátíthatták. Ez fontos szakmai lehetőség a mentoráltaknak, mert ezt a fajta elméleti és gyakorlati tudásanyagot individuális designerek csak hosszú évek után tudnak csak elsajátítani, empirikus úton.

A szakmai út második napján a Viaduc des arts művészeket és designereket összefogó projektet tekinthették meg a design START mentoráltak. 1994-ben Párizs jobb partján lévő, Bastille-ből Bercyre nyúló, elhanyagolt elővárosi vasút átalakították a Viaduc des Arts néven ismert elismert bevásárló-, művészeti és kézműves központnak. Az egykori viadukt jellegzetes rózsa színű téglából épült, most már 64 kézműves üzlet és műhely található a 64 kecses boltívben. Ez az egyedülálló helyszín betekintést nyújt a kortárs kézműves trendekbe és a francia design kézműves termékeibe. Ennek a központnak két designerstúdióját látogattuk meg: a mindennapi megoldásokra esküszik az Atelier Hervé-Ébéniste, a „zöld szekrénykészítő”, aki testreszabott elrendezéseket kínál a terek otthonossá tételéhez, tárolásához, környezetkímélő lakberendezéshez. A faanyag Párizs 250 km-es körzetében található természetes erdőkből származik, a műhely mellőzi a formaldehides ragasztókat is. Az alkotásának fókusza a funkció, az anyagok lényege és a kreativitás. Dan Yeffet izraeli származású, Franciaországban működő designer, aki több nemzetközi díjat nyert, többek között az EDIDA díjat és a Czech Grand Design év designere elismerést. A főleg világítótest designjáról ismert Dan belsőépítészettel és formatervezéssel is foglalkozik. Az általa tervezett tárgyak kisszériás manufakturális előállítástól a legmodernebb technológiáig széles spektrumú eljárásokkal készülnek.

A párizsi szakmai túra során alkalmunk nyílt a Philippe Hurel showroom megtekintésére, valamint kimerítő beszélgetésre az elismert francia designerrel, Terence Mesguich-el, a designstúdió művészeti vezetőjével. A nagy múlttal rendelkező márka tökéletesen újra fogalmazza a szekrénykészítés régi hagyományát, beleszőve a képzeletét és kreativitását, szem előtt tartva a jövőbe mutató trendeket. A franciaországi manufaktúra szintén szimbóluma a stúdiónak. Philippe Hurel évekig vadul ellenállt az országon kívüli áthelyezésnek, és küzdött a helyi szakértelem fenntartása mellett, amely biztosítja a tényleges fenntartható foglalkoztatást.

Utolsó nap egy nagyon érdekes és tanulságos vezetett túrán vehettek részt a mentoráltak a Mobilier national et manufactures des Gobelins, de Beauvais et de la Savonnerie épületében.  A IV. Henrik által alapított, később XIV Lajos által átszervezett Garde-Meuble de la Couronne intézménynek a jogutódja, melynek mai feladata a Köztársaság nagy presztízsű és elnöki rezidenciák enteriőreinek kialakítása. A Mobilier National missziója a bútor- és tárgygyűjtemény megőrzése és karbantartása, valamint restaurálása, melyek korábban a királyi és birodalmi rezidenciák, jelenleg a Köztársaság hivatalos palotáinak a vásárlásai és irányzott megrendelései következtében amortizálódtak.

Annak érdekében, hogy a gyűjteményt megőrizze, a Mobilier National hét restaurátorműhelyt bocsájt rendelkezésre – gobelin, szőnyeg, bútorkárpit és dekorációs falikárpit, ülőalkalmatos asztalosság, szekrénykészítő és bronz világítás - mely elősegíti a hagyomány és a kiemelkedő szakértelem megtartását és tovább örökítését.

A látogatások több szempontból voltak nagyon hasznosak a mentoráltak szakmai ismereteinek szélesítésére. Inspiráló designerekkel találkozhattak, beszélgethettek velük, láthatták műhelyeiket és megtapinthatták munkáikat. Amellett, hogy designfilozófiailag és emberileg is sokat adott a mentoráltaknak a műhelylátogatások, bele láthattak a francia szakmai designközösség működésébe.

Meisseni Porcelánmanufaktúra

A meisseni porcelángyár múzeumával mindenki számára elérhetővé teszi szaktudását, tradícióját, illetve fine dining kultúráját. Ez a világ egyetlen múzeuma amely betekintést enged a Meissen Porcelán® 1710 óta folyamatosan változó trendjeibe.

Meisseni Porcelánmanufaktúra - Fotók: Magyar Divat & Design Ügynökség (HFDA)

A vezetett túr során megismerhették a mentoráltak a gyár történetét, a meisseni porcelán összetevőit és megmunkálásának módját. A tartalomgazdag körbevezetés során a gyárról, az egyedi projektekről, a német vásárlóerőről és különböző nemzetközi piacokról is beható ismereteket szerezhettek a mentoráltak.  A túra meisseni porcelán elkészítésének 4 fázisát mutatták be: a kézzel formálást, a tárgyak egyes darabjainak egymáshoz illesztését, valamint a sablonos és kézzel való díszítést, illetve festést. Ezt követően a mentoráltaknak egy workshop keretén belül egy meisseni porcelánvázát díszíthettek a kollekció elemeivel kedvük és esztétikájuk szerint. szabadon dolgozhattak a meisseni porcelánnal, összevethették az itthoni, gyakornoki munkának köszönhetően tapasztaltakkal.

Designers’ Open és Grassimesse

Minden év októberében megrendezésre kerülő Designers’ Open a kortárs tervezők számára az egyik kimagasló esemény. A designereknek, gyártóknak, kereskedőknek szervezett rendezvény a belvárosi Kongresshalle Zoo területén fogadja látogatóit 2019-ben október 25-27. között.

A kiállítás tanulmányozása és megtekintése során megismerhették a mentoráltak, hogy a német, illetve nemzetközi designerek kiállítási formáit, termékeiket, árazástechnikájukat. A vásáron való megjelenés emberléptékű, nem olyan elérhetetlen standárakkal dolgozik – erős és kidolgozott üzleti tervbe beépíthető és hasznosítható cél lehet a mentoráltaknak a német piacon való megjelenésnek ez a formája. A mentoráltak minden gyakorlati kérdésükre megkapták az adekvát választ, többek között a kiállítási feltételekről, határidőkről és lehetőségekről. A kiállítás idei témája a fenntartható design volt, aminek keretében több izgalmas és inspiráló alkotást is láthattak a mentoráltak.

Grassimesse Lipcse egy szintén neves szakkiállítása, mely az 1920-as években – az iparművészeti múzeum igazgatósága által alapított, értékesítési vásárból alakult ki. A korábbi igazgatóság szigorú kiválasztási procedúrájának eredménye, hogy a kiállítás mára Európa szerte elismert színpaddá nőtte ki magát az iparművészek elitjének körében. A vásárt a Grassi Museum of Applied Arts (Grassi Iparművészeti Múzeum) épületében rendezik meg évről évre. Az Európa szerte híres GRASSI Iparművészeti Múzeum kiállításainak középpontjában a design, kézművesség, fotográfia, illetve építészet áll. Gyűjteménye mintegy 230 000 európai és nemzetközi kézműves műtárgyat tartalmaz az ókortól napjainkig.

 Grassimesse Lipcse - Fotók: Magyar Divat & Design Ügynökség (HFDA)

A Grassimesse szakkiállításon Sabine Epple, a kulturális vezető kísért körbe a főleg porcelánt és kerámiát felsorakoztató vásáron. Az idei év tematikájának központjában a kerámia és porcelán állt, de emellett megjelentek más home decor termékek és ruházati cikkek is. A mentoráltak számos inspiráló terméket és módszert láthattak, beszélhettek a designerekkel, kapcsolatot építhettek, együttműködési lehetőségeket találhattak, de emellett megtekinthették az iparművészeti múzeum állandó kiállítását is, amely egészen a régmúlttól kezdve sorakoztatta fel a nemzetközi és német formatervezés legnagyszerűbb alkotásait.

Forrás: HFDA 

(x)




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Öt hazai tervező-tehetség tanulja a brandépítést

Öt hazai tervező-tehetség tanulja a brandépítést

Elindult az MDDÜ második divatmentoring programja.

Letette a névjegyét a 360 Design Budapest

Letette a névjegyét a 360 Design Budapest

A kiállítást a Budapest Design Week keretében rendezték meg először, de még nem maradtál le semmiről. 

Tegyél a KÉK-ért az adód 1%-ával!

Tegyél a KÉK-ért az adód 1%-ával!

Érzékenyen érinti a Kortárs Építészeti Központot a koronavírus miatt kialakult helyzet.

Hirdetés