He Art Museum (HEM) néven új kortárs kiállítótér nyílt Fosanban, Kína Kuangtung tartományában.

He Art Museum (HEM) néven új kortárs kiállítótér nyílt Fosanban, Kína Kuangtung tartományában. A főként modern és kortárs alkotásokat bemutató múzeum épületét a Pritzker-díjas japán Tadao Ando tervezte egy olyan vállalkozó számára, akinek magángyűjteménye szolgál a múzeum állandó kiállításának alapjául.

A múzeum épületének alapkoncepciója a tulajdonos nevének He (和) kínai karakteréből származik, ami egyensúlyt, harmóniát, szerencsét és egységet jelent, főleg Kanton (Kuangtung tartomány) környékén. Ando a koncepció leképezését négy, növekvő sugarú kör egymásra helyezésével valósította meg, amit lapostetővel fedett le, melynek közepén a kerek tetőablak biztosítja az épületbe beáradó fényt. A felfelé egyre növekvő körök izgalmasan járulnak hozzá az épület mozgalmasságához, a terek interakciójához. 

Az épülethez Ando tanulmányozta Kína ősi történelmét és építészetét, különös tekintettel a Kuangtung tartományra:

az ősi kínai kozmológia és filozófia úgy tartotta, hogy az ég kerek és isteni eredetű, ennek megfelelően számos vallási- és lakóépület köralaprajzú volt, hogy visszaadják annak harmóniáját.

A design megalkotásakor Ando ugyancsak figyelembe vette a szubtrópusi éghajlat jellegzetességeit, például a fényviszonyok erőteljes változásait, ezt felkarolva a fény-árnyék játékai különböző atmoszférákat teremtenek az épületben. 

Az épület központi átriumában található két spirállépcső köti össze a négy szintet. A szintek struktúráját úgy alakították ki, hogy alkalmasak legyenek kiállítások, időszaki installációk és más jellegű programok megvalósítására is. A kettős spirállépcső a tér mozgalmasságát erősíti.

Szintén karakteres Ando-megoldás a betontömb körül megjelenő víz, ami egyrészt látványos megoldás, másrészt némileg hűsítőleg hat a nyári hónapokban. Az épület visszatükröződése pedig azt az illúziót kelti, mintha az épület az egekig érne. A múzeum október 1-én nyitotta meg kapuit a nagyközönség számára


©nippon foundation

Tadao Ando nyilvános wc-je Tokióban

Ismerős formák

Tadao Ando is részt vállalt a Nippon Foundation Tokyo Toilett nevű projektjében, amelyben neves építészek terveznek nyilvános wc-ket. Ando Amajadori névre keresztelt, szeptemberben átadott nyilvános wc-je egy kis tokiói parkban, cseresznyefák gyűrűjében található. Az építész elmondta, azért vállalta a feladatot, mert szeretné, ha az illemhely az urbánus környezetben egy olyan hellyé válna, aminek közösségi értéke van. A kör alaprajzú, döntött tetővel és engawával (tradicionális japán veranda) ellátott nyilvános mosdóba egy férfi, egy női és egy kerekesszékesek számára kialakított helyiség került, kívülről az egészet egy fémrácsos fal veszi körül, ami a biztosítja a levegő mozgását. 

Ando nyilvános vécéje a Nippon Foundation Tokyo Toilett projektjének hatodik darabja, aminek keretében már átadták a Shigeru Ban építészstúdió átlátszó üvegfalú toalettjeit, a Wonderwall építésziroda Modern Kawaya nevű betonlabirintusnak tűnő alkotását, a szintén Pritzker-díjas Fumihiko Maki „vidám tetejű” pavilonjait és Nao Tamura  háromszög alaprajzú, élénk piros illemhelyét, amit az origata (vagyis a tradicionális japán díszcsomagolási technika) ihletett.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Origami a szigeten

Origami a szigeten

A japán Benesse Art Site legfiatalabb tagja frissen landolt papírrepülőként simul bele mindentől távol eső környezetébe.

Ilyen lett a Bourse de Commerce, Párizs legújabb kortárs művészeti múzeuma

Ilyen lett a Bourse de Commerce, Párizs legújabb kortárs művészeti múzeuma

Január 23-án nyit a Tadao Ando tervei alapján készült, Pinault-gyűjteménynek otthont adó korábbi tőzsdeépületből kialakított kiállítótér.

Hirdetés