Átadták a 3-as metró megújult déli szakaszát

A Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakasz fontos lépés egy 21. századi szolgáltatás felé.

Átadták a 3-as metró megújult déli szakaszát csütörtökön. Karácsony Gergely főpolgármester a megújult Határ úti állomáson tartott ünnepségen azt mondta, a jövő, a középső szakasz felújítása még sok kérdést felvet, de fontos lépés történt annak érdekében, hogy a 3-as metró igazi, 21. századi szolgáltatása legyen „minden budapestinek és minden itt járónak”. A 3-as metró Magyarország legforgalmasabb közösségi közlekedési eszköze, és – Karácsony szavaival – nemzeti ügy, hogy a kor elvárásainak megfelelően szolgálja az utazóközönséget. Ennek megfelelően széleskörű együttműködés tette lehetővé a felújítását.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója, Karácsony Gergely főpolgármester és Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes

Egy közhatalmat gyakorló politikusnak szembe kell néznie azzal, hogy előfordul, más fejezi be azt, amit ő elkezdett, és sokszor „örököl” döntéseket, amelyek kijelölik a jövő útját. Ezek között vannak, amelyeket szívesen vesznek, és vannak, amelyekkel kapcsolatban „felmerülnek kérdések”, de „ez nem az a nap, amikor kérdéseket teszünk fel, hanem amikor örülünk a közös sikernek”.

Karácsony személyesen hívta meg a kormány képviselőit és elődjét, Tarlós Istvánt a rendezvényre. A volt főpolgármester vidéki útja miatt nem tudott jelen lenni, de köszönetét fejezte ki és örömét, hogy a beruházás egy fontos szakaszát át tudják adni.

Karácsony Gergely megköszönte a felújítás finanszírozását az Európai Uniónak és a kormánynak. Megköszönte a tervezők, a kivitelezők munkáját, a budapestieknek pedig a türelmet.

Szent II. János pápa poszterei egy hónapon át lesznek láthatóak a szerelvényekben

A koronavírus-járvány és a miatta kialakuló gazdasági válság sok mindent megkérdőjelez abból, ahogy eddig éltünk – fejtegette a főpolgármester –, de az, hogy a jövő útja a városokban is a zöld és fenntartható várospolitika, nem kérdéssé vált, hanem sokkal erősebb állítássá, mint korábban gondoltuk. Egy zöld, élhető város nem képzelhető el jó közösségi közlekedés nélkül, a főváros pedig elkötelezett a közösségi közlekedés további fejlesztése iránt. Ezek egy része – például a pesti fonódó villamoshálózat építése – épp azt is szolgálja, hogy a metró középső szakaszának felújításakor a kieső kapacitást pótolják.

Karácsony hozzátette: tovább viszik elődeik jó politikáját és küzdenek azért, hogy érvényesíteni tudják azokat a járműbeszerzési lehetőségeket, amelyekre a fővárosnak érvényes szerződése van, például a trolibuszbeszerzést, amelyhez kérik a kormány további együttműködését.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója arról beszélt, hogy a 3-as metró naponta félmillió embert szállít. A déli metrószakaszt 1975-ben kezdték építeni, vagyis 45 éves technikát cseréltek most le a felújítással. A déli szakasz felújítása 2019 tavaszán kezdődött, és nehezítette a munkálatokat, hogy azbesztet találtak az állomásokon, valamint a koronavírus-járvány közepette kellett megszervezni a szállításokat. Ennek ellenére a tervbe vett munkák határidőre befejeződtek.

A 3-as metró november 6-áig a teljes vonalon közlekedik Újpest-központtól Kőbánya-Kispestig, a középső szakaszon korábban lezárt állomásokon (Arany János utca, Ferenciek tere, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák) azonban a továbbiakban sem áll meg.

A felújítás során a Népliget, az Ecseri út, a Pöttyös utca és a Határ út állomás letisztult és modern látványvilágot kapott, a megállók kényelmesebbek lettek. A négy állomáson 7200 négyzetméter új falburkolat készült, és 6700 négyzetméter járófelület újult meg. Teljesen megújult az állomások utasforgalmi tere, egységes utastájékoztató rendszert építettek ki, a korszerű világítást 1563 új LED-es világítótest biztosítja, és 364 új hangszóró kapott helyet. Az állomások utastereibe az utasbiztonság növelése érdekében 225 kamerát építettek be.

Az állomásokon a legújabb előírásoknak megfelelő tűzvédelmi rendszert, valamint korszerű szellőző-, hő- és füstelvezető rendszereket létesítettek. Az utasterek mellett megújultak az üzemi területek is. Az elektromos berendezések ellátását biztosító új erősáramú kábelek hossza eléri a 355 kilométert.

A rekonstrukció részeként újraépítették a vasúti pályát, edzett fejű síneket építettek be, a korábbinál sűrűbb lekötésekkel, ezért az új pálya tartósabban elviseli az igénybevételt, és csökkennek a járművek által keltett zajok és rezgések is. 5,7 kilométer hosszon cseréltek vágányt, 26 kitérőt építettek át.

A déli szakasz korszerűsítése 2021 végéig a teljes körű akadálymentesítés megvalósításával folytatódik: a Határ út és a Népliget állomáson már beépítették a felvonókat, a Pöttyös utcain és az Ecseri útin pedig zajlanak az előkészítő munkálatok. Hamarosan a 3-as metróvonal középső szakaszán folytatódnak a rekonstrukciós munkák. 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Bécs és Budapest párhuzamos városképei a 20. századból

Bécs és Budapest párhuzamos városképei a 20. századból

A fenti címmel nyílik online kiállítás a Tértár Műhely szervezésében.

Oslo, Los Angeles, Mexikóváros és Budapest közös nyilatkozatban köteleződött el az építőipar fenntarthatóbbá alakítása mellett

Oslo, Los Angeles, Mexikóváros és Budapest közös nyilatkozatban köteleződött el az építőipar fenntarthatóbbá alakítása mellett

A nyilatkozatban a polgármesterek ígéretet tesznek arra, hogy 2030-ig felére csökkentik a városaikban zajló építési tevékenységekkel összefüggésbe hozható üvegházhatású gázok kibocsátását.

Szomorú látványt nyújtanak esténként Budapest kihalt utcái

Szomorú látványt nyújtanak esténként Budapest kihalt utcái

Újbuda kisfilmet készített a szinte utas nélkül közlekedő villamosokról és a nyomasztóan üres utcákról.

Hirdetés