Laki Benjámin diplomamunkájában egy ölelésterápiás központot tervezett meg.

Ölelés és érintés: sokunk ezen kifejezések hallatán egy családtagra, társra vagy egy barátra gondol és a vele kialakított bensőséges kapcsolatra. Laki Benjámin egy teljesen új irányból, az egészségügy szemszögéből vizsgálta, tanulmányozta ezek jelentőségét, és így alkotta meg az ölelésterápiás központ koncepcióját.

Kültéri látványterv

A diplomamunka fókuszpontja az egészségügy volt, ezen belül is a mentálhigiénés témakör. Az elmúlt években rengeteg stressz ért, aminek fizikai megnyilvánulásai is egyre inkább megmutatkoznak, így a mentálhigiénés témakört választottam, és feltettem magamnak a kérdést: mi az, ami a stressz helyzetekben igazán megnyugtat?

Minden olyan tevékenység, ami kikapcsol, felvidít, megnevettet, boldogsághormont termel a szervezetemben. Ennek az egyik legalapvetőbb formája pedig az ölelés.  Egy általános fizikai kapcsolatot létrehozó mozdulat, azonban egy rövid kutatás igazolta, gyógyító hatása van.

A témaválasztás háttere - érintés és ölelésterápia

A technológia fejlődésével az emberi kapcsolatok elhidegültek, az érintés fogalma megváltozott. A társadalom nagy része a virtuális valóságba menekül, szenved a krónikus elszigeteltségtől és az így kialakult érintéshiánytól. Sok ember olyan közösségekből származik, ahol soha, vagy nagyon ritkán érintkeznek családtagjaikkal, barátaikkal, márpedig az érintés hiánya súlyos lelki zavarokat okoz. Az érintés folyamán a szervezetünk oxitocint termel, ami boldogsághormonként is ismert.

Az ölelés terápia alapja, egy cseh pszichológus nőhöz, Jirina Prekophoz köthető. A terápia szigorú magatartási normák között zajlik. Ennek betartása kötelező mindkét fél számára. A terápiára való jelentkezést a részvételi szabályzat és belegyezési nyilatkozat aláírása kezdheti meg. A terápiákon való részvétel nyitott mindenki számára, aki betöltötte a 18. életévét. Az érintő terapeuták nem tesznek különbséget, etnikai hovatartozás, vallást, nemet és szexuális orientáltságot illetően.

A helyszín

A helyszín választásakor fontos tényező volt a természet közelsége, mint gyógyító közeg. A keresést Pécs külterületén végeztem, ahol hamar megtaláltam a számomra legideálisabb területet.A régi kőbánya medencéjébe egy hosszú, sűrű növényzettel határolt út vezet, ami elválasztja a 100 méterre található lakott területet, a bent lévő teljesen elszigetelt környezettől. A katlanba beérve egy hatalmas sziklafal fogad minket. A sziklás, törmelékes hegyoldal a bejárattól távolodva egyre magasabb és magasabb lesz, míg teljesen be nem kebelezi a szemlélőt. Akár csak két kar, ami átölel. A természet hangját hallani. Csend van, nyugalom.

HelyszínKültéri látványterv

Koncepció

A beépítési koncepcióm során két dologra fókuszáltam: a kontrasztra és a beágyazódásra. Kontrasztot alkotni, ami létrehoz egy határt az érintett és az érintetlen között, egyúttal úgy elhelyezni az épületet, hogy az a természet részévé váljon.

Az épület északi és déli oldalát üvegfallal nyitottam meg, ezzel biztosítva a természetes fény bejutását az épületbe és a rálátást az azt körülvevő zöld környezetre. A déli homlokzaton, egy teljes felületen végig futó, előtét homlokzatot terveztem. Ennek szerelését egy, az épülettől különálló szerkezet biztosítja. A burkolat kialakításánál célom volt a homogenitás, a kívülről zárt felület létrehozása, továbbá a könnyen ’formálhatóság’. Erre a célra az acél szőtt hálót találtam megfelelőnek. Az acélháló ragyogó hatása miatt a belátás korlátozott, míg a kilátás és a benapozás 50%-ban biztosított.

Az épületben két fő tengelyt hoztam létre. Egy elsődlegest a hullámzó déli oldalon, itt kapnak helyet a terebélyesebb terek és erre lehet megközelíteni a főbb funkciókat, továbbá egy másodlagost az északi oldalon ami főként a személyzeti helyiségek megközelítésére szolgál. A két közlekedési tengely között zárt belső tömegeket hoztam létre, amik magukba rejtik a mosdókat, a takarító szertárt valamint személyzeti helyiségeket. Az épületben egy központi térből indulunk, ahonnan minden funkció könnyen megközelíthető. A keleti oldalon kaptak helyet a terapeutáknak szánt helyiségek, a nyugati oldalon haladva eljutunk az előadóba, ami egyben kertkapcsolatot is biztosít, a nyugalom szigethez és az érintőkhöz. A nyugalom szigetnél ügyeltem az ideális környezet kialakítására és a kényelemre. Az érintő helyiségek két részre vannak osztva, egy keskeny öltözői sávra és az érintőre.

Belsőépítészeti megoldások

A belsőépítészetnél figyeltem a megfelelő színek és anyagok használatára. A színeknek pszichológiai hatásuk miatt kerültem az erős, tiszta színeket amik zavaróan hatnak, továbbá a sötét, szomorú színeket.  A padlóra VINYL burkolatot választottam, ami eltér a linóleumtól, így elkerülve a kórház jelleget, továbbá nagy színválaszték áll rendelkezésre, könnyen tisztítható és alkalmazható akár falra is. A falak főként világos tölgyfa falburkolattal lettek kialakítva, néhol falfestéssel kiegészítve. A szerkezeti acél fő tartókat különböző színnel láttam el, így elkerülve az acél zord hangulat keltését.

A kert

Az északi oldalon lehatárolt belső udvart, egy 2 méter magas ívelt vonalú támfallal zártam le. A támfal védelmet biztosít az esetleges lezúduló törmelékektől, továbbá fehérre mázolt felülete fényvisszaverőként további fényt juttat az épület északi oldalához. A víz közelsége úgyszintén fontos szerepet játszik egy mentális betegséggel szenvedő életében. A tavak, folyók, tengerek látogatása mindig nyugtató hatást fejt ki a szemlélőre, így fontosnak tartottam a víz valamilyen formában való megjelenítését. A déli homlokzat gyengéd hullámának vonalvezetését felhasználva, két részre osztottam az udvart. A támfal szerkezetének folytatásaként egy nagy felületű medencét hoztam létre, feszített víztükörrel. Az érintők terasza és a homlokzat további részén végig futó burkolt felület találkozásánál egy kiszélesített, a tóba bevágó merengőt hoztam létre.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

„Az építészet ugyanolyan, mint a klasszikus zene”

„Az építészet ugyanolyan, mint a klasszikus zene”

Frank Gehry a közelgő 91. születésnapja alkalmából adott interjút.

Az elmúlt két évtized 10 legjobb épülete

Az elmúlt két évtized 10 legjobb épülete

A világ első online építész magazinja szerint.

Renzo Piano filmakadémiai múzeuma, olyan mint egy űrhajó

Renzo Piano filmakadémiai múzeuma, olyan mint egy űrhajó

Mert a filmmúzeum tárlata is igazi űrutazás.

Hirdetés