Szonettkoszorú a hármas metró déli állomásainak felújításáról, második rész.

A hármas metró fejújításakor a négyes metróban szerzett tapasztalatok is hasznosultak, miközben az építészek ihletet merítettek a vonal eredeti állomásainak világából is. A fő cél a szabad ég látványának elvesztéséből fakadó szorongás enyhítése volt. Zöldi Anna hatrészes design-időutazásának második megállója a hármas metró déli állomásainak felújítását mutatja be. (A sorozat első részét itt olvashatod.)

2. rész: Mentés másként 

A középső és a déli szakasz berendezései és burkolatai a kor gyenge kivitelezési és erős tervezési minőségének példái, közülük a legjellegzetesebb darabok, mintegy ötszáz relikvia az új Közlekedési Múzeum gyűjteményét gazdagítja majd. Ez a szeriális elemekben bővelkedő világ ihlette a 2020-ban átadott állomások belsőépítészetét. Az építészek a négyes metró tervezésében már részt vettek, akkor még a generáltervező Palatium Stúdió fiatal munkatársaiként. 15 ével később az akkor kialakult hálózatos rendszert követve már saját irodájukkal, a Bright Fields Studiosszal, illetve a Bognár Kft-vel vettek részt a Palatium, majd a belőle kiváló Paragram Stúdió által koordinált munkában. A négyes metró tapasztalatai így mind hasznosultak, beleértve a konkrét utastájékoztatási szisztémát, és az ott képviselt szellemiséget is.

Ecseri út - Fotó: Paragram

Az egy vonalon sorakozó állomások esetében alapvető tervezői döntés, hogy egy család részeként, vagy önálló entitásként kezelik-e őket. A tervezők az előbbit választották, és ahogy a négyes metró esetében, úgy itt is egy közösen elfogadott alapelv mentén hoztak létre állomásonként külön-külön jellemző, karakteres világot.

A föld alatti építészetnek egyik elsőszámú feladata, hogy enyhítse a szabad ég látványának elvesztésével óhatatlanul együtt fellépő szorongást. Az elődök ezt vidám színekkel, nyugodt felületekkel, és ismétlődő elemek megnyugtató ritmusával érték el. A felújítás tervezői ezen a nyomon indultak tovább, a tervezést és a kivitelezést a 21. század technikai színvonalára emelve. 

Míg a négyes vonalon a struktúra, itt az eltérő lépték folytán a felületek megformálása kapott hangsúlyt, a fókusz a finom részletekre, elsősorban a falburkolat színére és anyagára irányult. A tervezők meghatározásával élve a feladat az volt, hogyan lehet egyetlen, 120 méter hosszú ecsetvonással vizuálisan izgalmas, mégis stabilitást sugárzó térré varázsolni az amúgy nem túl izgalmas csövet, a peronokat. Vállalva az olykor szó szerint „szűk keresztmetszetet” a fal-padló-mennyezet korántsem végtelen koordinátarendszerét tágították a lehetőségek határáig. E három felület alakítása állomásonként egyedi, mindig a helyi adottságokhoz igazodik, de betart bizonyos állandó szabályokat.

Határ út - Fotó: Zöldi AnnaNépliget - Fotó: Paragram

Minden állomáshoz tartozik egy-egy jól beazonosítható építészeti gesztus, amely az utas szubjektív térképén kódolja az adott helyet. Ez nemcsak a látvány, de a tájékozódás szempontjából is fontos, hisz a „vízszintes liftben” nincs más támpont, mint az állomás karaktere. Ugyanakkor a konzekvens anyaghasználat és az ismétlődő elemekből építkezés elve folytonosságot teremt a vonal állomásai között. Ahol lehetséges volt, a gránit padlóburkolat megmaradt. Az álmennyezet mindenütt a korábbi állapotot idéző lamellás rendszerű, állomásonként változó iránnyal és kiosztással. A kedvezőbb térélmény érdekében a vágányok felett megszüntették az álmennyezetet, a zajszint csökkentéséről többek között az álmennyezet fölötti hangelnyelő burkolat gondoskodik.

A falburkolat mindenütt szálcement, ennek változatos megmunkálási lehetőségeit aknázták ki a falakon: intarziás bemart, geometrikus mintázatba rakott, színezett, illetve térben megmozgatott felületek határolják a peronokat.

A változó elemek mellett állandó szereplői is vannak a történetnek. Ilyen például a lamellás álmennyezetbe süllyesztett, a vágányokkal párhuzamosan a peron egész hosszában végigfutó világító sáv. Szintén minden állomáson megjelennek az A Plusz stúdió bútorai, az utastájékoztatásnak a négyes vonalon kifejlesztett rendszere, az utassal kommunikáló panel, ahol a szemetes, a segélyhívó és az információs térképek találhatók. Látványos, visszatérő elem a kifejezetten ide tervezett beton bútorcsalád, amely Nagy-Mihály Márk tervei alapján a VPI munkája. A hosszas termékfejlesztés eredményeként kialakult bútor szellemében rokon a kék vonal eredeti, áramvonalas műanyag ülőbútoraival, anyaga azonban egyértelműen a jelent idézi.

Lamellás álmennyezet és a neonsütötte sáv - Fotó: ParagramBútorrokon a Határ úton - Fotó: Zöldi Anna

Amit nem lát az utazóközönség, az talán nagyobb feladat a tervező számára, mint a vonzó földalatti környezet megteremtése. Nagyon sok beavatkozás nem látványos, a műszaki-gépészeti korszerűsítést szolgálja, ilyenek a világítás, a szellőztetés, az akusztikai terhelés csökkentésének megoldásai. Utóbbira nagy súlyt helyeztek, az álmennyezet fölé és a sínek mellé, a kerekek magasságában mindenütt hangelnyelő burkolat került, illetve ezt a célt szolgálják a vágányok közé épített paravánfalak is. Ugyanígy az utas számára talán láthatatlan, ám alapvető tervezői feladat volt a peronfalakban elhelyezendő nyílások és beépített elemek adaptálása, zökkenőmentes illesztése a szerelt burkolat ritmusába.

A kéreg alatti állomásokon mindenütt lift épül, a mélyállomásokon viszont csak kompromisszumos megoldást lehetett alkalmazni, egy-egy mozgólépcső helyére beépített ferde kabinokkal.

Az állomások felújítási tervével egy időben elkészültek a tervek a kapcsolódó aluljárók műszaki és esztétikai korszerűsítésére is, azonban ezek kivitelezése egyelőre még várat magára, így a felszínre nem mindenütt, vagy csak nagy kerülővel lehet akadálymentesen feljutni. Jelenleg leharcolt aluljárókból érkezünk az állomások korszerű terébe, a déli szakaszon egyedül a Pöttyös utcai megálló mutatja a kész állapotot. Nem csak ez az oka azonban, hogy sorozatunkat a vonal térképétől eltérve ennek bemutatásával folytatjuk majd; ez az állomás a tervezők szándéka szerint egyfajta mementója a kék metró hajdani architektúrájának, szellemi főhajtás az elődök munkája előtt.

Következő megálló: Pöttyös utca - Fotó: Paragram

Megbízó: BKV Zrt. - MFPI
Kivitelező: STRABAG Zrt.
Generáltervező: FŐMTERV Zrt., Kovács László
Építész generáltervező: PARAGRAM Stúdió Kft., PALATIUM M4 Projekt Kft. (Erő Zoltán, Csapó Balázs, Hartmann Gergely, Kármán Anikó, Polonyi Viktor, Szilágyi Klára, Bretz Annamária)
Akadálymentesítés: Babits Bernadett, Szabó Henriett
Bútorok: A Plusz Stúdió Kft. (Kosztolányi Zsolt, Klopp András)
Padok: VPI Kft. (Varga Péter István, Nagy-Mihály Márk, Juhász Rozália, Vajda Szabolcs
Utastájékoztatás: Bukovics Zoltán, Dávid Gábor

Állomások (tervezők részletes felsorolását ld. majd az egyes állomások bemutatásánál)
Pöttyös utca állomás: Brückner Dóra, Bognár Kft., Gurdon Balázs, PARAGRAM Stúdió Kft., Kosztolányi Zsolt, A Plusz Stúdió Kft.

Népliget, Ecseri út, Határ út: Bright Field Studios Ltd, Antal Máté, Hajnal Soma, Tóth Zoltán




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Díszes falak, kilátó a Biennále tetején és rengeteg külföldi elismerés: ezek voltak 2018 emlékezetes pillanatai

Díszes falak, kilátó a Biennále tetején és rengeteg külföldi elismerés: ezek voltak 2018 emlékezetes pillanatai

Izgalmas volt az idei év építészeti/design események terén, nektek melyik volt a kedvencetek?

Metróállomás a norvég erdő közepén

Metróállomás a norvég erdő közepén

A Sporaarchitects, karöltve az Austigard Arkitektur csapatával egy igazi álom metróállomást álmodott meg Skøyenbe. 

Egy időben több száz tehetséges diák táborozhat majd Révfülöpön

Egy időben több száz tehetséges diák táborozhat majd Révfülöpön

Kihirdették az MCC gyermektábor tervpályázatának győzteseit.

Hirdetés