TOP TRIÓ elnevezésű sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

Építészek méltatják kortársaik munkáit, kiemelve a 2021-ben, illetve a közelmúltban megvalósult három kedvencüket – ez a TOP TRIÓ. Ezúttal a Budapesti Építőművészeti Műhelyt kérdeztük. 

 

„A TRIO legutóbb azzal zárult, hogy »a sorozat következő részében Valkai Csaba DLA építészt (Budapesti Építőművészeti Műhely) kérdezzük kedvenceiről«. Csaba, aki amúgy is hajlamos a zárójelek helyett nyitójeleket használni, ez esetben sem tett másként: az akkor három építészt számláló budapesti műhely minden tagját bevonta a trióba. Így most három eltérő korú, vérmérsékletű, de együtt gondolkodni képes építész választott a kedvenceiből. Az iroda réges-rég nem házakat tervez: minket a hely érdekel, és az, hogy ezt a négydimenziós világot miként tudnánk legkevésbé tönkretenni. Választásainkban talán ez a közös valamennyire” – mondta el Dévényi Tamás.


1. Fa- és gépkocsi tároló, Gyergyószárhegy, 2019

Építész: Larix studio, Köllő Miklós
Fotó: Szigeti Vajk-István
Szöveg: Dévényi Tamás

„Az építészet nem a Magyar Zene Házával kezdődik, és nem is ott végződik. Szerintem sokkal inkább itt Szárhegyen, ahol a fából építés nem az (eddig) Ukrajnából a fatelepre érkező fából valósul meg, hanem a fa helyben van. S talán itt is végződik, mert nincs sok cicó, ez a ház pont annyira különbözik egy névtelen ács által megépített itteni háztól, amennyit az építész diploma torzít az emberen. Látszólag nincsenek magasztos célok, de igazából csak azok vannak: hogyan lehet okosan, vigyázva a más pénzére és legalább ennyire vigyázva a faluképre, a tájra, egyszóval a helyre, ahová kerül, házat tervezni. Mondhatjuk azt is, de kár, hogy ma már egy fatárolóhoz építészt kell fogadni, de inkább azt mondom: de jó, hogy vannak még olyan helyek, ahol magyarul beszélnek és egy fatárolót igazi építésszel terveztetnek meg.”
 



2. Síház, Piricske, Hargita, 2020

Építész: a-platz, Mihai Buşe, Jérôme Couatarmanac’h és Tövissi Márton
Belsőépítész: Forró Emőke
Fotó: Mihai Cǎrǎnicǎ
Szöveg: Valkai Csaba DLA
 
„Ez a kis ház, vagy inkább pavilon, csendesen bújik meg a hargitai fenyvesben, első látásra talán fel sem tűnhet az elszórt épületek között. Alaposabban szemügyre véve azonban – a földtől való finom elemelésnek köszönhetően – nagyméretű, de mégis könnyed tárgy hatását kelti, ami megfogalmazásában és megformálásában többrétű utalásokat sűrít. A szerkesztés például kortárs módon írja tovább az erdélyi faépítészetet, a felületek, anyagok és színek azonban – különösen a lábazatként körbefutó, lágyan ívelt, csiszolt, fehér pad, a mögötte húzódó pasztellzöld deszkaborítású falsáv és az ismét fehér fríz együttese – az előző századi kora modern belsők képi világát idézik fel. Ez a gondolati strukturáltság, a helyből, a hagyományból való építkezés, de ugyanakkor a múlttal való szenzitív játék együttes jelenléte helyezi az épületet egy olyan időskálára, melyben akár az első faléces síző is ugyanúgy érzi magát otthon, mint a ma snowboardos fenegyereke.”
 



3. Műteremház, Tahitótfalu, Tahi, 2020

Építész: BIVAK, Máté Tamás, Vass-Eysen Áron
Fotó: Yanep Lust
Szöveg: Virág Norbert

„Hosszú telekre hosszú ház… Nagyvonalú, mégis esszenciális épület a BIVAK által tervezett lakó- és műteremház Tahitótfaluban. A ház nem akar több lenni, mint ami, egy, a funkcióját teljeskörűen és méltósággal kiszolgáló alkotás. Szerkesztése tiszta, homlokzatai őszinték, könnyedén dekódolhatóak, mesélnek a szemlélődőnek a ház működéséről és arról az életről, ami benne zajlik. Sterilitása és mértani formaalkotása éterien kiemelik a természeti környezetéből, míg a belterében keretezik és ünneplik a külvilágot, a bent lévők számára pedig teret engednek a kreativitásnak, alkotásnak és a megnyugvásnak.”
 

A BIVAK által tervezett tahitótfalui műteremházról megjelent, „Csak csend legyen és fény” című korábbi cikkünk ITT olvasható.

 

A budapesti műhely Kozma Lajos hasonló nevű vállalkozása iránti tiszteletből választotta ezt a nevet. A feladatokat széles környezeti és történeti aspektusból értelmezzük és mindent megteszünk azért, hogy tisztességesen bánjunk élővel-élettelennel. Építészetünk igyekszik elkerülni a divatot, a látványos önkifejezést és a bármilyen értelemben vett feleslegességet. Arra törekszünk, hogy a házak önmagukat tervezzék, s így mentesek maradjunk az oly gyakori esztétizálgatástól. Szinte mindig kevesen vagyunk, azért, hogy a tervezés ne munkává váljon.


Valkai Csaba DLA építész (Budapesti Építőművészeti Műhely) ajánlására a sorozat következő részében Köllő Miklós (Larix studio) építészt kérdezzük kedvenceiről.

 

Budapesti Építőművészeti Műhely | Web | Facebook




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

TOP TRIÓ | sporaarchitects

TOP TRIÓ | sporaarchitects

TOP TRIÓ elnevezésű sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

TOP TRIÓ | Térhálózat

TOP TRIÓ | Térhálózat

TOP TRIÓ elnevezésű sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

TOP TRIÓ | Studio Nomad

TOP TRIÓ | Studio Nomad

TOP TRIÓ elnevezésű sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

Hirdetés