Kabin után parkolóházat épít.

A hazai faépítés legismertebb úttörője, a Hello Wood megannyi sikeres nemzetközi tábor és kabin-projekt után igazán nagy fába vágta a fejszéjét. A fa-fém kombinációjú szerkezettel épült parkolóház gondolata merésznek hangzik, mégis találunk rá példát világszerte, és ha minden jól megy, Magyarországon is megvalósul.

 

A könnyűszerkezetes – részben fából – készült parkolóház ötlete elsőre meglepőnek vagy hihetetlennek tűnik, de Németországban, Svájcban és másutt már léteznek ilyen épületek, illetve egyre több épül, vagy van tervben. A Hello Wood mindig is hitt az új és merész ötletek megvalósíthatóságában, azt gondolja, hogy

a jövőben meghatározó trend lesz az előregyártott elemekből készülő, könnyűszerkezetes vagy CLT szerkezetű parkolóházak építése. 

A vasbeton épületekkel szemben az acél és fa vagy CLT (rétegragasztott falpanel) szerkezet nagy előnye, hogy fenntarthatóbbak, akár előre legyárthatók és a helyszínen rövidebb idő alatt összeépíthetők. Emellett a külföldi példák is mutatják, hogy a városi környezetbe harmonikusan illeszkedő, esztétikus építmények hozhatók létre, amelyek a parkolás biztosításán túl egyéb funkciókkal is felruházhatók.

A CLT alkalmazása egyre népszerűbb külföldön, itthon kevésbé használt még, pedig sokoldalúan alkalmazható építőelem, amely ökológiailag fenntartható építőanyagból, fából készül. A CLT minden pozitív tulajdonsággal rendelkezik, amellyel a fa is, vagyis szárazon és gyorsan építhető, kiváló a hő- és hangszigetelő képessége, rögtön terhelhető, illetve használatával minimálisra lehet csökkenteni az építkezéssel járó hulladékmennyiséget is. A rétegragasztott falpanelek kiemelkedően alkalmasak több emeletes épületek építésére is. Nagy méretben is gyárthatók, ezért alkalmasak arra, hogy teherhordó, térképző építő elemekként használjuk, például fal, födém, tető kialakítására. A CLT technológia emellett lehetővé teszi a rugalmas tervezést, a költségek optimalizálását, az előregyárthatóságot és így a gyors és egyszerű építkezést.

A fővárosba vezető vasútvonalak P+R parkolóinak fejlesztésével kapcsolatban a BFK, a Hello Wood Zrt. és Via Futura Kft. konzorciumával is szerződött több cég mellett. 

A Hello Wood olyan parkolóházakat tervez, amelyekkel a külföldi példákat Magyarországon is meghonosítanák. Terveik szerint ezek a könnyűszerkezetes parkolóházak természetes fénnyel megvilágított és természetesen szellőző épületek lennének, zöldített, növényesített tetővel és/vagy homlokzattal. Design és esztétikai szempontból is kiemelkedő épületek létrehozása a céljuk amelyek nem uralkodnak a környezetükön, sőt további urbanisztikai rendeltetést is kapnak – mint például a sínek, vasúti töltések vizuálisan elszigetelése és a vonatforgalom zajának elzárása, csökkentése. Ezek a parkolóházak a kevésbé forgalmas időszakokban elláthatnak más városi funkciókat, hétvégén piacként működhetnek vagy kialakíthatók benne kávézók, illetve egyéb közösségi, kereskedelmi vagy akár kulturális egységek.

 

Az alábbiakban és képgalériánkban a világon megvalósult példákból válogatunk, a Hello Wood jóvoltából:

1. Rüsseslheim (Németország) – P3 és P4 parkolóház – építészet: kg5 architekten

 

2. Eberswalde (Németország) – Bike+Ride kerékpártárolóépíttető: Eberswalde városa – kapacitás: 460 kerékpár

 

3. Springfield, Oregon állam (USA) – Glenwood CLT Parkolóház – építészet: SRG – kapacitás: 360 férőhely

 

4. Studen (Svájc) – Cotra Ag parkolóháza

 

5. Aarhus (Dánia) parkolóház – építészet: Open Platform, JAJA Architects, Rama Studio és Søren Jensen Engineers - pályázat I. hely – kapacitás: 700 férőhely

Forrás: Hello Wood

 

További képek a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Bivalyzongora

Bivalyzongora

Tanösvény és bivalyistálló Sándorfalva határában.

Az olvasás szerelmeseinek paradicsoma

Az olvasás szerelmeseinek paradicsoma

Könyvesbolt Koppenhágában.

Egyszerűen fából

Egyszerűen fából

Pethő László balatoni nyaralója.

Hirdetés