A kortárs magyar iparművészet és design friss eredményeit összefoglaló idei II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon „Közös tér” című kiállítása Arisztotelész Kategóriák című művét hívta segítségül, hogy elmélyült sétára invitáljon a több mint 300 kiállított tárgy között a Műcsarnokban. Az installációt a Hetedik Műterem jegyzi. A nagyszabású projektet a tervezők leírásában közöljük.
 


Az ötévente megrendezett kiállítás installációjának elemeinek (a szimmetrikus térstruktúrát átértelmező belógatott függönyöknek és az égetett kerámia falazóblokkból készült posztamenseknek) a konzisztens világa kívánt egységes foglalatot teremteni a szerteágazó kiállítási tárgyak sorozatának. A belső terekbe épített, szárazon rakott nyerstégla posztamensek és a transzparens függönygyűrűk kettősével a szándékunk egyrészt e végletes anyaghasználati kettősségből származó jótékony feszültséggel való kísérletezés, másrészt a függönygyűrűkön belül és kívül eső teremrészek, termek egymást ellenpontozó lineáris füzérének létrehozása, amely felülírja a belső terek szokott térstruktúráját. 
 


A kiállítás a Műcsarnok térrendszerét három függöny konstrukció elhelyezésével szervezi újra, írja át. A szimmetrikus, enfilade-térsort a függönyök hol összekötik, hol szétválasztják, a látogató egyszer a függönyök által bezárt tereken belül, egyszer azokon kívül van, ez az állandó váltakozás biztosítja kiállítás dinamikáját. Az így létrejövő lineáris térstruktúrára kerülnek felfűzésre a kiállítás tematikus terei. Ezek sorrendben a következők: elhunyt mesterek, üvegművészet, formatervezés, grafika, belsőépítészet, ötvösség, fazekasság, textil, poszt-indusztriális design, majd animáció.

A kiállítás elején egy üres teremrész fogadja a látogatókat, teret adva a várakozásnak, információ gyűjtésnek, a ráhangolódásnak. A térstruktúra közepén helyezkednek el a kurátor által kijelölt kulcstárgyak az apszisban, amely tér a kurátori kategóriákat egyben teszi érthetővé a látogatók számára a kiállítási útvonal felénél. Ezek a terek lehetőséget adnak a látogatók számára a lepihenésre, megállásra, továbbá csoportos foglalkoztatások, tárlatvezetések, előadások rendezésére is alkalmasak. 
 



A szalonon kiállításra kerülő műtárgyak sokszínűsége miatt alapvetés volt egy neutrális posztamens-rendszer megtervezése, mely egyszerre képes összefogóan kezelni az összes különböző műtárgyat. Így került kiválasztásra a nagyméretű üreges vázkerámia falazóblokk, amelyből vágás, faragás nélkül készül el az összes posztamens. A teremrészekben egy, helyenként két darab posztamensen kap helyet az összes nem függesztett vagy falra kerülő műtárgy.  

A kiállítás nyitva tartása alatt a portikusz rekonstrukciója miatt megépülő építési állványon megjelenő molinó szándékunk szerint a belső függönystruktúrával rokon, így a belső téri kiállítás városi léptékű előrevetítése.
 

 

Közös tér
II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon

Tervezés
: Hetedik Műterem Kft.
Koncepció: Biri Balázs, Szabó Levente, Rátgéber László
Grafikai tervezés: SUBMACHINE – Polgárdi Ákos, Tóth Lili

Megbízó: Műcsarnok Nonprofit Kft.
Főkurátor: Szilágyi B. András
Társkurátor: Balogh Eleonóra
Kurátorasszisztensek: Dekovics Dóra, Markovits Éva, Reischl Szilvia, Szerdahelyi Júlia

Installációépítés: TorTer e-Design Kft.
Fotók: Danyi Balázs

 

 

Még több fotó a galériánkban! 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A tégla új élete | II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon

A tégla új élete | II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon

„Nem akartunk egy hagyományos iparművészeti kiállítást, a tégla pedig önmagában is egy design elem.”

Anglia Sanghajban? Szent Péter Bazilika Elefántcsontparton? Eredeti és másolat az építészetben

Anglia Sanghajban? Szent Péter Bazilika Elefántcsontparton? Eredeti és másolat az építészetben

Az Építészeti Filmnapok egyik különlegességét ajánljuk.

Hirdetés