Ismét egy ikonikus alkotó távozott

89 éves korában elhunyt Kévés György, Ybl- és Kossuth-díjas magyar építész, a Magyar Építőművészek Szövetsége és a Magyar Művészeti Akadémia tagja, a Nemzet Művésze. A posztmodern jeles alkotójától, az építészeti közélet kiemelkedő szervező egyéniségétől, konzekvens gondolkodótól korábbi cikkünkkel búcsúzunk, melyben egy kevéssé ismert, mára jelentősen átalakított házát mutattuk be. Kévés György mátyáshegyi nyaralója inkább a betonszobrászat kategóriájába tartozik, mégis maradéktalanul megfelel a funkciójának.

fotó: Zsitva Tibor

 

Kévés György mátyáshegyi Losonczi-villáját 1970-ben kezdték építeni, és 1972-ben a müchneni olimpia után, onnan hozott felfújható bútorokkal avatták fel. 1968 és környéke Európában, nyugaton és keleten egyaránt a megcsontosodott rendszerek elleni lázadás jegyében telt, csak míg keleten a pártdiktatúra, nyugaton a sznob kispolgári lét váltotta ki a fiatal generáció haragját.

Kévés szakmája folyton lázadó, soha meg nem alkuvó fenegyereke volt. Zsigerből gyűlölte a doktrínákon és előírásokon alapuló, „megmondó” rendszereket, és munkájával éles kritikát fogalmazott meg az agyatlan feladatteljesítéssel szemben. Munkával lázadt: rendkívül termékeny alkotó, aki a kötelező állami tervezőintézeti állása mellett elsőként foglalkozott magántervezéssel már a hatvanas évek végétől, Ybl-díját is ezért kapta 1973-ban. Emellett kivitelezéssel, majd a rendszerváltás után ingatlanfejlesztéssel is foglalkozott, saját galériát működtetett és könyveket adott ki.

 


A Mátyáshegyen épült házban a betont, mint plasztikusan formálható építőanyagot használja fel egy átlagostól eltérő építészeti vízió kiteljesítésére. Mindezt nem narratív módon, a természet formáit másolva, hanem szigorúan elvont geometrikus formákkal, igazodva a korszak progresszív szobrászati szemléletéhez. Talán a geometrikus megközelítés teszi, hogy a formadominancia nem járt a funkció megerőszakolásával, ahogyan az történt később például egyes magyar organikus épülettel.


A villát nem Losonczi Pál akkori párt-tótumfaktum, hanem egy nyugatról becsempészett szövetekből a kor elitjének dolgozó úri szabó építtette, az akkor még erdő borította elhagyott domboldalban. Az illető a magánmunkákból (is) élő, tehát a szocializmusban is létező tehetős réteggel kapcsolatban álló Kévés ismeretségi köréhez tartozott, és abszolút szabad kezet adott az építésznek, aki élt is a lehetőséggel. A zsaluzatot egy idős, tapasztalt ácsmesterrel maga a tervező állította össze. Mivel a szabómester a márkás öltönyöket a nyugaton szereplő sportolók segítségével az országba juttatott szövetekből készítette, nem meglepő, hogy a zsaluzatot az olimpián győztes magyar vízilabda válogatott tagjai segítségével bontották le. A formai inspirációt a tervező vallomása alapján progresszív szobrász barátainak munkái jelentették, és persze a konstruktivista építészet. Kévés szintén magánmegbízásként tervezett esztergomi irodaépületét, az Esztergomi Tökházat is előzményként említi. 

Tökház, Esztergom, Kévés György


A meredek domboldalban elhelyezett ház alsó szintje az utca felől láthatatlan, a kert és a panoráma felé azonban nagy fedett terasszal nyílik meg. A második, bejárati szinten mosdó, konyha és nappali kapott helyet, az utóbbiból ismét terasz nyílt. A harmadik szint voltaképpen galéria, ide került a háló. A három szint között csigalépcső biztosította az összeköttetést. A közösségi terek megvilágítását az épület oldalhomlokzatain húzódó, a dunai panorámára néző sávablakok biztosították, a galériából kerek ablakok nyílnak. A terasz korlátja maga az ívesen felhajló födém. A korabeli fotókon látható felfújható bútorokat szintén a vízilabdások juttatták az országba, akik a nem mindennapi buli keretében tartott megnyitónak is díszvendégei voltak, sok más művész-hírességgel együtt. Az emeleten nem volt szükség ágyra, az öntött tér maga volt a bútor. az egész épület a csodás panorámára volt komponálva, amit Kévés pontosan kiszerkesztett.

Angol nyelvú kiadvány címlapja

 

A büszke tervező felajánlotta művét publikálásra a Magyar Építőművészetnek, de a főszerkesztő, megrémülve a Losonczi névtől nem merte lehozni. A nemzetközi sajtóban azonban megjelent, „a fantáziának olyan frissességét mutatja, mellyel ritkán találkozunk Kelet-Európa bármely részében” – méltatta Udo Kultermann, a Washington University professzora. A Csigaháznak becézett bizarr szobor mégsem volt olyan szerencsés, mint a szombathelyi parkban rejtőzködő társa, jelenlegi tulajdonosa a felismerhetetlenségig átépítette – bár épp összetéveszthetetlen részletei miatt nyomokban mégis felismerhető.

 

A fotelben a tervező

 

A mátyáshegyi villa maA mátyáshegyi villa ma

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Elhunyt Cini Boeri olasz tervező

Elhunyt Cini Boeri olasz tervező

Moduláris bútorai tették ismertté, de emellett számos lakóépületet és irodaházat is tervezett világszerte.

Elhunyt Terence Conran brit formatervező

Elhunyt Terence Conran brit formatervező

Stílusteremtő bútoraival és háztartási termékeivel a háború utáni apátiából akarta felrázni a fiatalokat.

Elhunyt Christian Liaigre francia belsőépítész

Elhunyt Christian Liaigre francia belsőépítész

Visszafogott esztétikai szemléletével vívta ki a szakma elismerését.

Hirdetés